Interreg

Projekt Polsko- Niemieckie Transgraniczne Centrum Dziedzictwa Naturalnego i Kulturowego Regionu Doliny Środkowej Odry dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Polsko - niemiecka wymiana uczniowska w Liepe

Aktualności

W dniach 4-6 października 2022 roku przedstawiciele klas 5b i 5c przebywali na wymianie uczniowskiej w miejscowości Liepe w Niemczech. Do projektu zaprosiła nas Gmina Dębno – współorganizator polsko-niemieckiej wymiany dzieci i młodzieży. Naszymi niemieckimi partnerami w projekcie byli uczniowie szkoły podstawowej z miejscowości Lunow, a tytuł projektu to: Tradycyjne i nowoczesne rzemiosło nad Odrą. Spotkanie było dofinansowane z PNWM – Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.

Mieszkaliśmy w folwarku „Landhof Liepe” w czystych i przytulnych pokojach. Zajęcia mieliśmy w starej stodole, a posiłki w obok znajdującej się restauracji. Czas wolny spędzaliśmy na placu zabaw, boisku lub po prostu przy stolikach na świeżym powietrzu. Pogoda naprawdę nam dopisała. Podczas trzydniowego pobytu poznaliśmy kolegów i koleżanki z Niemiec, braliśmy udział w dwujęzycznych warsztatach prowadzonych przez koordynatorki projektu. W czasie zajęć poznaliśmy nazwy różnych zawodów, lepiliśmy z gliny, budowaliśmy statek z kory i gałęzi oraz własnoręcznie wycinaliśmy i ozdabialiśmy chorągiewki przy pomocy ziemniaczanych stempelków. Było bardzo dużo zabaw integracyjnych, dzięki czemu szybko się poznaliśmy. Podczas wymiany mieliśmy również dwie wycieczki. Pierwszą z nich odbyliśmy miejskim autobusem do miasteczka Oderberg, w którym zwiedziliśmy Muzeum Żeglugi Śródlądowej. Nie było to jednak zwykłe zwiedzanie, ponieważ podzielono nas na grupy polsko-niemieckie i w takim składzie mieliśmy do wykonania różne zadania na terenie muzeum. Było to ciekawe doświadczenie, ponieważ musieliśmy porozumieć się z kolegami. Nagrodą za trud był wspólny podwieczorek na statku, a później ognisko i nowe dla nas doświadczenie kulinarne – ciasto z kija. Ostatniego dnia zabraliśmy naszych niemieckich kolegów do Polski – do miejscowości Lubiechów Dolny, gdzie odwiedziliśmy średniowieczne miasteczko, a raczej jego rekonstrukcję. Dowiedzieliśmy, się, jak żyli ludzie w średniowieczu, jak się ubierali i jakim rzemiosłem się zajmowali. Uczestniczyliśmy w różnych grach i zabawach takich jak: przeciąganie liny czy wyścigi w przybijaniu gwoździ. Każdy z nas mógł własnoręcznie wykonać breloczek ze skóry, pobawić się z przyjaznym psem Sułtanem lub zjeść kiełbaskę z rożna. W Osinowie, na granicy, pożegnaliśmy szkołę z Lunow, a sami zasiedliśmy w McDonaldzie czekając na autokar mający zawieźć nas do domu.

Wioletta Wyhowska
Elżbieta Kopaniecka

Aplikacja Dębno naturalnie

Ciekawe miejsca, trasy, aktualne wydarzenia. Mapa z dokładnymi przebiegami wycieczek. Z nami nie zgubisz się na szlaku!